Система герметичного огородження є четвертим бар’єром безпеки на шляху виходу радіоактивних
елементів та іонізуючого випромінювання в навколишнє середовище у разі аварії. Її надійності приділя-
ється велика увага: після кожного планово-попереджувального ремонту або після кожного позаштатного
розущільнення засобів локалізації аварії здійснюються випробування системи герметичного огороджен-
ня на герметичність. Під час цих випробувань на АЕС України використовується метод «абсолютного тис-
ку». За цим методом за результатами вимірювання тиску, температури та вологості повітря визначається
маса наявного в системі герметичного огородження повітря за рівнянням Менделєєва-Клапейрона. Тобто
виток визначається непрямим методом: розрахунком маси наявного повітря в об’ємі протягом деякого
часу. Зараз на АЕС України досягнуто доволі високі показники герметичності, тобто інтегральний витік до-
статньо малий, тому методичні основи випробувань мають удосконалюватися. Складність та велика три-
валість випробувань за методом «абсолютного тиску» (більш ніж доба) є стимулом для скорочення часу
випробувань. У статті запропоновано замість методу «абсолютного тиску» для визначення інтегрального
витоку, як критерію герметичності системи герметичного огородження, використовувати перспективний
компенсаційний метод. Останній дозволяє визначати інтегральний витік із системи герметичного огоро-
дження прямим вимірюванням значно швидше і точніше. Наведено схему та принцип використання ком-
пенсаційного методу за допомогою контрольної ємності. Описано методику проведення вказаного вище
вимірювання. Зазначається, що компенсаційний метод потребує використання приладу вимірювання ма-
лої витрати повітря, що спричиняє певні труднощі. Зазначається, що до верифікації нового методу мають
використовуватися два методи одночасно. Проаналізовано всі п’ять етапів проведення випробувань. По-
казано, що через відсутність етапу вакуумування (можливість чого має підтверджуватися запланованим
графіком нагнітання повітря до щільної системи герметичного огородження), використання ежектора для скорочення часу нагнітання), компенсаційного методу вимірювань та зменшення етапу стабілізації
температури тривалість випробувань може бути зменшена на 56 %.
The containment is the fourth and last safety
barrier against the release of radioactive elements and
ionizing radiation into the environment in the event of
an accident. A great attention is paid to its reliability:
after each refueling outage or after each extraordinary
depressurization of accident confinement means, the
containment is tested for tightness. During these tests,
the absolute pressure method is used at the NPPs
of Ukraine. According to this method, as a result of
measuring pressure, temperature and humidity of the
air by the Mendeleev-Clapeyron equation, the air mass
in the containment is determined. That is, the leakage
is identified in an indirect way: by calculating the
mass of air present in the volume for some time. Quite
high tightness indicators have now been achieved,
i.e., the integral leakage (IL) is sufficiently small and
the methodological foundations of the tests should
be improved. The complexity and long duration of
the tests by the absolute method (more than a day)
is an incentive to reduce the time of the tests. In the
article, instead of the absolute pressure method, it is
proposed to use a perspective compensatory method
to determine the IL as a criterion for containment
tightness. The latter allows determining IL from the
containment by direct measurement much faster and
more accurately. The scheme and principle of using
the compensatory method with the help of a control
tank are presented. The measurement technique is
described. It is noted that the compensatory method
requires the use of a device for measuring low air flow,
which causes certain difficulties. It is noted that before
the verification of the new method, two methods
should be used simultaneously. All five stages of testing
are analyzed. It is shown that due to the absence of
the vacuuming stage (possibility of which should be
confirmed by the planned schedule of air injection to
the tight containment), the use of an ejector to reduce
the injection time, compensatory measurement
method and improvement of the air supply system
to reduce the temperature stabilization time in the