Можливим напрямом удосконалення практики бізнес-комунікацій є використання е-сервісів. Прийнято, що першим кроком в цьому напряму має стати розробка відповідної моделі е-сервісу. Дановизначення основних складових моделі. Приведені рекомендації щодо розробки архітектури е-сервісу. Відповідно до викладеного, запропоновані основні кроки з розробки моделі е-сервісів для підтримки бізнес-комунікацій. В якості базового підходу доналагодження бізнес-комунікацій на основі е-сервісів є сенсзапропоновано використовувати концепцію сервіс – орієнтованої архітектури інформаційних систем.
A possible direction for improving the practice of businesscommunications is the use of e-services. It is accepted that the first step in this direction should be the development of an appropriate e-service model. The values of the main components of the model are given. Recommendations for the development of the e-service architecture are given. In accordance with the above, the main steps for developing a model of e-services to support business communications are proposed. As a basic approach to setting up business communications based one-services, it makes sense to use the concept of service-oriented architecture of information systems.