досліджено сутність та види інноваційної діяльності, їх значення у відбудові економіки країни. Визначено поняття маркетингу інновацій, наведено його основні типи та приклади компаній, які застосовували дані інновації. Зазначено, що маркетингові інновації особливо актуальні в сучасних умовах господарювання, що надає можливість застосувати потенціал підприємства й отримати позитивний результат впровадження інновацій. Завдяки активізації інноваційної діяльності компанії мають можливість оновити технології та удосконалювати продукцію й послуги, що має значний позитивний вплив на прибутковість підприємства.
the essence and types of innovative activity, their significance in the reconstruction of the country's economy are studied. The concept of innovation marketing is defined, its main types and examples of companies that have applied these innovations are given. It is noted that marketing innovations are especially relevant in modern business conditions, which provides an opportunity to apply the potential of the enterprise and obtain a positive result from the implementation of innovations. Due to the intensification of innovative activity, companies have the opportunity to update technologies and improve products and services, which has a significant positive impact on the profitability of the enterprise.