Currently there is a number of existing and reasonably well defined schemes for collaboration
between universities and the industry. Some of the most well-known models are A1 (Department as a
nest of developers), A2 (Department as a center for certification support), B (Department as a center
of joint R&D) and C (Department as a business incubator). The Ukrainian-German-Canadian
educational initiative “International R&D and Start-Up School” created at National Odessa
Polytechnic University implemented a synthetic model that aims to rectify some of the shortcomings
of the already existing approaches while employing their strong suits.
В настоящее время существует ряд существующих и достаточно четко определенных схем сотрудничества между университетами и отраслью. Некоторые из наиболее известных моделей: A1 (ВУЗ – как Центр разработчиков), A2 (ВУЗ как центр поддержки сертификации), B (ВУЗ как центр совместных НИОКР) и C (ВУЗ как бизнес-инкубатор ). Украинско-германо-канадская образовательная инициатива «Международная научно-исследовательская и пусковая школа», созданная в Национальном Одесском политехническом университете, реализовала синтетическую модель, направленную на устранение некоторых недостатков уже существующих подходов при использовании их сильных сторон