Показать сокращенную информацию
dc.contributor.author | Бородіна, Наталія В’ячеславівна | |
dc.contributor.author | Бородина, Наталия Вячеславовна | |
dc.contributor.author | Borodina, Nataliia | |
dc.date.accessioned | 2017-09-25T10:59:08Z | |
dc.date.available | 2017-09-25T10:59:08Z | |
dc.date.issued | 2017-06 | |
dc.identifier.citation | Бородіна, Н. В. Шляхи розвитку критичного мислення / Н. В. Бородіна // Філософія та гуманізм. - 2017. - № 5. - С. 29-38. | uk |
dc.identifier.uri | http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/5361 | |
dc.description.abstract | В данной статье рассматривается вопрос путей построения критического мышления, анализируются стереотипы, которые мешают правильному пониманию этого термина. Установлено, что для успешного развития навыков, нужных для критического мышления, необходимы самоуважение и контроль над культурой мышления, над умением проверять концептуальные основы наших суждений и выводы, умением пользоваться взвешенными аргументами и проверенными фактами. Ключевые слова: Критическое мышление, стереотипы, аргументы, основания, выводы, предубеждения. Nataliia Borodina WAYS OF DEVELOPMENT OF CRITICAL THINKING This article focuses on ways to build critical thinking, analyzes the stereotypes that interfere with the proper sense of the term. Among these stereotypes most important are Soviet stereotype of the "home critics" as the destruction of personal expanse and inconsistencies "the ideology of the party". Therefore, many Ukrainian Scientifics think, that critical thinking is non-constructive. One of the reason for the lack of critical thinking has become a wrong understanding of pragmatism. The stereotypes of corruption and plagiarism in research are considered the most light and practical. But they bring only saving time and force, but do not bring benefits in the long term. Critical thinking teaches us to choose the most effective way to solve that is relevant to this issue. The article established that for the successful development of skills for critical thinking, we need self-respect and control over a culture of thinking, ability to verify the conceptual basis of our judgments and conclusions, the ability to use balanced arguments and proven facts. The development of these properties depends only on the desire to develop and internal self-control. Key words: Critical thinking, stereotypes, arguments, reasons, conclusions, prejudices. | ru |
dc.description.abstract | В даній статті розглядається питання шляхів розвитку критичного мислення, аналізуються стереотипи, що перешкоджають правильному розумінню цього терміна. Встановлено, що для успішної побудови критичного мислення необхідні самоповага та контроль над культурою мислення, над вмінням перевіряти концептуальні засади наших суджень та висновків, вмінням користуватись зваженими аргументами та перевіреними фактами. | |
dc.description.abstract | This article focuses on ways to build critical thinking, analyzes the stereotypes that interfere with the proper sense of the term. Among these stereotypes most important are Soviet stereotype of the "home critics" as the destruction of personal expanse and inconsistencies "the ideology of the party". Therefore, many Ukrainian Scientifics think, that critical thinking is non- constructive. One of the reason for the lack of critical thinking has become a wrong understanding of pragmatism. The stereotypes of corruption and plagiarism in research are considered the most light and practical. But they bring only saving time and force, but do not bring benefits in the long term. Critical thinking teaches us to choose the most effective way to solve that is relevant to this issue. The article established that for the successful development of skills for critical thinking, we need self-respect and control over a culture of thinking, ability to verify the conceptual basis of our judgments and conclusions, the ability to use balanced arguments and proven facts. The development of these properties depends only on the desire to develop and internal self-control. | |
dc.language.iso | uk | en |
dc.subject | Критическое мышление | ru |
dc.subject | стереотипы | ru |
dc.subject | аргументы | ru |
dc.subject | основания | ru |
dc.subject | выводы | ru |
dc.subject | предубеждения. | ru |
dc.title | Шляхи розвитку критичного мислення | uk |
dc.title.alternative | WAYS OF DEVELOPMENT OF CRITICAL THINKING | en |
dc.title.alternative | ПУТИ ПОСТРОЕНИЯ КРИТИЧЕСКОГО МЫШЛЕНИЯ | |
dc.type | Article | en |
opu.kafedra | Кафедра філософії та методології науки | uk |
opu.citation.journal | Філософія та гуманізм | ru |
opu.citation.firstpage | 29 | en |
opu.citation.lastpage | 38 | en |
opu.citation.issue | 5 | en |
opu.staff.id | n.v.borodina@opu.ua |