У статті обґрунтовується значення розвитку критичного мислення у вищій освіті. Підкреслюється важливість для майбутніх спеціалістів здобуття навичок аналітичного розмірковування, вироблення самостійних рішень, здатності до самовдосконалення,яких потребує сучасне інформаційне суспільство. Піддано аналізу сучасну літературу з розвитку критичного мислення. Окреслено теоретичні та практичні аспекти для його використання при вивченні історії у вищій школі.
Авторка статті приходить до висновку, що критичне осмислення вивченого матеріалу, а саме пропущені крізь себе освіта, має своїм результатом самостійну мисленеву діяльність, і тому бере участь у формуванні характеру особистості. Таким чином, завдяки критичному мисленню історія перетворюється на предмет, опановуючи який, людина стає моральною особистістю, справжнім патріотом власної держави.
В статті, на основі опрацьованої літератури та власного педагогічного досвіду, окреслені приклади практичного застосування
методів та інструментів критичного мислення серед студентів.
В статье исследуется значение развития критического мышления в высшем образовании. Подчеркивается важность для будущих
специалистов получения навыков аналитического рассуждения,
выработки самостоятельных решений, способности к самосовершенствованию, которых требует современное информационное общество. Изучена и проанализирована современная литература по
использованию критического мышления. Определены теоретические и практические аспекты его развития при изучении истории
в высшей школе.
Автор статьи приходит к выводу, что критическое осмысление
изученного материала, а именно пропущенное сквозь себя образование, имеет своим результатом самостоятельную мыслительную
деятельность, и поэтому принимает участие в формировании характера личности. Таким образом, благодаря критическому мышлению история превращается в предмет, овладевая которым, человек становится моральной личностью, настоящим патриотом
собственного государства.
В статье, на основе изученной литературы и собственного педагогического опыта, указаны примеры практического применения
методов и инструментов критического мышления среди студентов.
The article studies the development of critical thinking in higher
education. The study emphasizes the importance of gaining the skills
of analytical reasoning, developing independent solutions, the ability
for self-improvement for future specialists. These skills become especially
important in the modern information society. The introduction
of education, focused on the development of critical thinking, is an
urgent methodological problem of modern native education. The author
has studied and analyzed modern literature on the use of critical
thinking in secondary and higher schools. Theoretical and practical
aspects of its development are determined in the study of history in
higher education.
The author of the article comes to the conclusion that a critical
interpretation of the studied material implies the result of an independent
mental activity of the student. Thus, it transforms a person
and shapes his character and personal qualities. Thanks to critical
thinking, history turns into an object through which a person becomes
a moral person, a true patriot of his own state.
The author of the article on the basis of the literature and his own
pedagogical experience, points out examples of the practical application
of methods and tools of critical thinking among students. The
main condition for its development is the creation of problem situations
during training. This ability to pose correct questions, revealing
the fact and opinion of the author, reflecting on the material received.
Only in the use of critical thinking, the education of students will
become consciousness, autonomy, reasonableness, control and selforganization,
that is, will develop a high level of thinking.