Показать сокращенную информацию
dc.contributor.author | Корнієнко, Катерина Володимирівна | |
dc.contributor.author | Корниенко, Екатерина Владимировна | |
dc.contributor.author | Kornienko, Kateryna | |
dc.date.accessioned | 2018-02-09T11:15:26Z | |
dc.date.available | 2018-02-09T11:15:26Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Корнієнко, К. В. Використання критичного мислення при вивченні історії у вищій школі: питання теорії і практики / К. В. Корнієнко // Інтелігенція і влада. Серія Історія : зб. наук. пр. – Одеса, 2017. – Вип. 37. – С. 98–107. | uk |
dc.identifier.issn | 2311–4932 | |
dc.identifier.uri | http://history-power.com/images/vipuski/2017_37/int37-98-107.pdf | |
dc.identifier.uri | http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/7020 | |
dc.description.abstract | У статті обґрунтовується значення розвитку критичного мислення у вищій освіті. Підкреслюється важливість для майбутніх спеціалістів здобуття навичок аналітичного розмірковування, вироблення самостійних рішень, здатності до самовдосконалення,яких потребує сучасне інформаційне суспільство. Піддано аналізу сучасну літературу з розвитку критичного мислення. Окреслено теоретичні та практичні аспекти для його використання при вивченні історії у вищій школі. Авторка статті приходить до висновку, що критичне осмислення вивченого матеріалу, а саме пропущені крізь себе освіта, має своїм результатом самостійну мисленеву діяльність, і тому бере участь у формуванні характеру особистості. Таким чином, завдяки критичному мисленню історія перетворюється на предмет, опановуючи який, людина стає моральною особистістю, справжнім патріотом власної держави. В статті, на основі опрацьованої літератури та власного педагогічного досвіду, окреслені приклади практичного застосування методів та інструментів критичного мислення серед студентів. | en |
dc.description.abstract | В статье исследуется значение развития критического мышления в высшем образовании. Подчеркивается важность для будущих специалистов получения навыков аналитического рассуждения, выработки самостоятельных решений, способности к самосовершенствованию, которых требует современное информационное общество. Изучена и проанализирована современная литература по использованию критического мышления. Определены теоретические и практические аспекты его развития при изучении истории в высшей школе. Автор статьи приходит к выводу, что критическое осмысление изученного материала, а именно пропущенное сквозь себя образование, имеет своим результатом самостоятельную мыслительную деятельность, и поэтому принимает участие в формировании характера личности. Таким образом, благодаря критическому мышлению история превращается в предмет, овладевая которым, человек становится моральной личностью, настоящим патриотом собственного государства. В статье, на основе изученной литературы и собственного педагогического опыта, указаны примеры практического применения методов и инструментов критического мышления среди студентов. | en |
dc.description.abstract | The article studies the development of critical thinking in higher education. The study emphasizes the importance of gaining the skills of analytical reasoning, developing independent solutions, the ability for self-improvement for future specialists. These skills become especially important in the modern information society. The introduction of education, focused on the development of critical thinking, is an urgent methodological problem of modern native education. The author has studied and analyzed modern literature on the use of critical thinking in secondary and higher schools. Theoretical and practical aspects of its development are determined in the study of history in higher education. The author of the article comes to the conclusion that a critical interpretation of the studied material implies the result of an independent mental activity of the student. Thus, it transforms a person and shapes his character and personal qualities. Thanks to critical thinking, history turns into an object through which a person becomes a moral person, a true patriot of his own state. The author of the article on the basis of the literature and his own pedagogical experience, points out examples of the practical application of methods and tools of critical thinking among students. The main condition for its development is the creation of problem situations during training. This ability to pose correct questions, revealing the fact and opinion of the author, reflecting on the material received. Only in the use of critical thinking, the education of students will become consciousness, autonomy, reasonableness, control and selforganization, that is, will develop a high level of thinking. | en |
dc.language.iso | uk | en |
dc.publisher | Екологія | en |
dc.subject | критичне мислення | en |
dc.subject | освітня реформа | en |
dc.subject | вища школа | en |
dc.subject | самовдосконалення | en |
dc.subject | критическое мышление | en |
dc.subject | образовательная реформа | en |
dc.subject | высшая школа | en |
dc.subject | самосовершенствование | en |
dc.subject | critical thinking | en |
dc.subject | educational reform | en |
dc.subject | high school | en |
dc.title | Використання критичного мислення при вивченні історії у вищій школі: питання теорії і практики | en |
dc.title.alternative | Staduing history in high school with the use of critical thinking: the questions of theory and practice | en |
dc.title.alternative | Использование критического мышления при изучении истории в высшей школе: вопросы теории и практики | en |
dc.type | Article | en |
opu.kafedra | Кафедра історії та етнографії України | uk |
opu.citation.journal | Інтелігенція і влада | en |
opu.citation.firstpage | 98 | en |
opu.citation.lastpage | 107 | en |
opu.citation.issue | 37 | en |
opu.staff.id | kornienko@opu.ua |