Статья посвящена текстуальному анализу фрагмента Жан Поля «Речь
мертвого Христа с вершины мироздания о том, что Бога нет». Цель
анализа – выявить роль художественной образности в воплощении и
формировании религиозного чувства в предромантической литературе.
Статтю присвячено текстуальному аналізу фрагмента Жан Поля
«Промова мертвого Христа з вершини світу про те, що Бога немає».
Метою аналізу є виявити роль художньої образності у втіленні та
формуванні релігійного почуття у предромантичній літературі.
The article is devoted to the textual analysis of Jean Paul’s fragment «The
dead Christ speaking from the world-building, that there is no God». The
purpose of the analysis is to reveal the role of artistic imagery in the
embodiment and formation of religious feelings in pre-romantic literature.
Biographical and literary contexts of creation of a fragment are considered.
It is proposed to consider it as an important milestone in Jean Paul’s personal
biography, and also as a document of pre-romantic aesthetics. The experience
of the grandiose picture of the world catastrophe, the cause of which was the
assumption that there is no God in the world, causes the effect of catharsis.
After experiencing the purifying effect of catharsis, the hero returns to the
child’s faith in God. Syntactic, lexical, phonetic features of the original text,
that are aimed at creating a psychological effect, and the problems of its
translation are analyzed.