eONPUIR

Modern social being: creativity and irrationality

Показать сокращенную информацию

dc.contributor.author Rybka, Nataliia
dc.contributor.author Рибка, Наталія Миколаївна
dc.contributor.author Рыбка, Наталья Николаевна
dc.date.accessioned 2019-01-11T06:37:27Z
dc.date.available 2019-01-11T06:37:27Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Rybka, N. Modern social being: creativity and irrationality / N. Rybka // Гілея : наук. вісн. : зб. наук. пр. – 2018. – Вип. 131. – С. 295-299. en
dc.identifier.uri http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/8234
dc.description.abstract The aim of the article is to investigate the genesis and mutual influence of the theory of creativity and irrationality that characterize the essential features of modern social being. Methodology. Having been writing the article, the author has used socio-philosophical analysis, an activity approach. Along with these methods, such fundamental philosophical principles as objectivity, historicism, universal connection, development, analysis, synthesis, logical and historical unity and the method of concretization were also widely used. The study of genesis and cause-effect relationships between the concepts of creativity and irrationality was carried out on the basis of the chronological method. Scientific originality. The article defines the connection and mutual influence of such main qualities of modern social being as creativity and irrationality. The origin of the ideas of creativity and modern activity’s irrationality is determined: these are the features and the state of the modern economic sphere. It is proved that creativity and irrationality, as signs of modern social life, have economic factors, both have been actualized due to the logical crisis of the modern world’s economy’s system and social relations. Conclusions. Thus, modern social being is characterized as creative and irrational. In general, our time is focused on the idea of creativity, which is normative. In addition, the concept of creativity and irrationality, as it turned out, reflects the tendencies of the economic, political and socio-psychological state of the modern world best of all. Since the 80's of the last century, the "creative economy" has become a mean of bringing the world economy out of a long-term financial crisis, fundamentally without changing the existing social order. But public practice has shown the misconception of this position and the inability of the conceptual creativity and irrationality of human activity to find a solution of global problems. Also, we came to the conclusion that the development of creative activity contributed to the rise and irrationalism, but the prerequisites and factors of this process raise doubts about their truly humanistic and socially-positive qualities. So, the tendencies of creativity and irrationality, as ambiguous, need careful and systematic research, thanks to which one could control their influence on man and society. en
dc.description.abstract Метою статті є дослідження ґенези та взаємовпливу таких суттєвих ознак сучасного суспільного буття, як креативність та ірраціональність. Визначено походження ідей креативності та ірраціональності сучасної діяльності: це особливості та стан сучасної економічної сфери. Підкреслюється, що розвиток теорій креативності сприяв піднесенню й ірраціоналізму, але передумови та чинники цього процесу викликають сумніви, щодо їх дійсно гуманістичних, та соціально-позитивних якостей. Зазначено, що тенденції креативності та ірраціоналізму, як неоднозначні, потребують ретельних та систематичних досліджень, завдяки яким можливо було б контролювати їх вплив на людину та суспільство. en
dc.language.iso en en
dc.subject activity, theory of activity, creativity, creative economy, irrationality. en
dc.subject діяльність, теорії діяльності, креативність, креативна економіка, ірраціоналізм, ірраціональність. en
dc.title Modern social being: creativity and irrationality en
dc.title.alternative Сучасне суспільне буття: креатив та ірраціоналізм en
dc.type Article en
opu.kafedra Кафедра філософії та методології науки uk
opu.citation.journal Гілея en
opu.citation.volume 4 en
opu.citation.firstpage 295 en
opu.citation.lastpage 299 en
opu.citation.issue 131(4) en
opu.staff.id n.m.rybka@opu.ua en
opu.staff.id nmrybka@gmail.com en


Файлы, содержащиеся в элементе

Этот элемент содержится в следующих коллекциях

Показать сокращенную информацию