The universities should provide for students the possibilities for gathering the actual applied knowledge and soft
skills to prepare them for labor market needs. There are two pillars of success. The first pillar is learner-focused pedagogy and
active learning. Recent publications have demonstrated the vast potential of project-based learning (PBL) through information and
communications technologies (ICT). The second pillar is close University-Business collaboration during the study process. In the
paper, we proposed the modification of PBL – improved PBL, which involves the students in real problems solving. The real problem
means that the problem is actual for Company just in time of the course period. Improved PBL provides a competent approach in the
teaching activities. The advantages and difficulties of improved PBL implementation for different stakeholders are generalized. It is
shown that improved PBL supported by ICT means is attractive for the companies within the framework of their collaboration with
higher educational institutions. Authors describe two alternatives of ICT infrastructure – based on learning management system
Moodle and extended by social media tools Google Docs and Telegram. As well, authors provide a short description of IPBL
implementation process. The examples of two courses demonstrate the effectiveness of University-Business collaboration for
attracting students to solving the real problems under changing market conditions. The improved PBL supported by ICT means helps
students to understand the course material better as well as to adapt for the realization of their own educational and professional
potential in the labor market. The actualization of teachers' knowledge and enhancement cooperation in the frame of the knowledge
triangle “Students-University-Business” are additional gains of IPBL. Also, in conclusion, there are generalized the main challenges
of IPBL implementation.
Природна адаптація студентів до майбутньої професійної сфери вимагає від університету забезпечення
прикладних знань і навичок. Популярні методи викладання надають обмежену підтримку для навчання, орієнтованого на
студента. У роботі ми запропонували модифікацію проектного навчання, яке залучає студентів до розв'язання реальних
проблем, і його тематичне дослідження. Показано, що підтримка засобами ІКТ удосконаленого проектного навчання є
привабливим для компаній у рамках співпраці з вищими навчальними закладами. Удосконалене проектне навчання
забезпечує компетентностний підхід у навчальній діяльності. Узагальнено переваги та труднощі впровадження
удосконаленого проектного навчання для різних зацікавлених сторін. Приклади двох курсів свідчать про ефективність
співпраці університет-бізнес для залучення студентів до вирішення реальних проблем в умовах зміни ринку. Удосконалене
проектне навчання, що підтримується засобами ІКТ, допомагає студентам краще зрозуміти навчальний матеріал, а
також пристосуватися до реалізації власного освітнього та професійного потенціалу на ринку праці
Естественная адаптация студентов к будущей профессиональной сфере требует от университета
обеспечения прикладных знаний и навыков. Популярные методы преподавания предоставляют ограниченную поддержку
для обучения, ориентированного на студента. В работе мы предложили модификацию проектного обучения, которая
привлекает студентов к решению реальных проблем, и ее тематическое исследование. Показано, что поддержка
средствами ИКТ усовершенствованного проектного обучения является привлекательной для компаний в рамках
сотрудничества с высшими учебными заведениями. Усовершенствованное проектное обучение обеспечивает
компетентностный подход в учебной деятельности. Выполнен обзор преимуществ и трудностей внедрения
усовершенствованного проектного обучения для различных заинтересованных сторон. Примеры двух курсов
свидетельствуют об эффективности сотрудничества университет-бизнес для привлечения студентов к решению
реальных проблем в условиях изменения рынка. Усовершенствованное проектное обучение, поддерживаемое средствами
ИКТ, помогает студентам лучше понять учебный материал, а также приспособиться к реализации собственного
образовательного и профессионального потенциала на рынке труда.