Мета дослідження - виявлення й осмислення в соціально-філософському аспекті функцій соціальних міфів як драматургічної складової «театру» буття. Методологія цього дослідження передбачає використання методів і підходів соціокультурного аналізу в рамках концепції театральності соціокомунікативних проявів культури. Аналіз функцій соціальних міфів у «театрі» буття показав, що вони сприяють соціалізації індивіда, його самоідентифкації, а також мобілізації людей через маніпулювання їх свідомістю. Соціальний міф, так само, як і архаїчний, є засобом інтерпретування реальності. Це створює підґрунтя для певної «драматургії» у «театрі» буття.
The purpose of the study is to identify and comprehend in the socio-philosophical aspect the functions of social myths as a dramatic component of the “theater” of being. The research methodology is based on the methods and approaches of sociocultural analysis in the framework of the concept of theatricality of sociocommunicative manifestations of culture. Analysis of the functions of social myths in the “theater” of being showed that they contribute to the socialization of the individual, his self-identifi cation, as well as the mobilization of people through the manipulation of their consciousness. Social myth, as well as archaic, is a way of interpreting reality. This creates the basis for a certain “drama” in the “theater” of being.