У статті презентовано власний погляд автора на розуміння таких педагогічних категорій, як
«професійна підготовка майбутніх соціальних працівників у ЗВО», «ефективність професійної підготовки майбутніх соціальних працівників». Визначено загальні напрями підвищення ефективності такої
підготовки, пов’язані з вивченням і запровадженням позитивного досвіду навчання працівників соціальних служб за кордоном, а також з вивченням внутрішніх потенційних можливостей педагогічного процесу у вищій вітчизняній школі та їх урахуванням під час професійної підготовки майбутніх фахівців із
соціальної роботи. Серед окреслених напрямів виокремлено стратегічні й тактичні. Шляхом експертного оцінювання визначено ступінь ефективності напрямів, заснованих на використанні потенційних дидактичних можливостей вітчизняних ЗВО.
В статье представлено авторское понимание таких педагогических категорий, как
«профессиональная подготовка будущих социальных работников в учреждениях высшего образования»,
«эффективность профессиональной подготовки будущих социальных работников». Определены общие
направления повышения эффективности такой подготовки, связанные с изучением и внедрением положительного опыта обучения работников социальных служб за рубежом, а также с изучением внутренних потенциальных возможностей педагогического процесса в высшей отечественной школе и их учетом во время профессиональной подготовки специалистов по социальной работе. Среди данных направлений выделены стратегические и тактические. С помощью экспертного оценивания определена степень эффективности направлений, основаних на использовании потенциальных дидактических возможностей отечественных УВО.
The article presents the author's own view on understanding of such pedagogical categories as "professional
training of future social workers at higher educational institutions", "effectiveness of training of future social
workers". The general direction of improving the efficiency of such training related to the study and introduction
of some positive learning experience of social workers abroad, as well as the study of the internal potential of educational process at high school and their national view on training future experts in social work. Among the aforementioned areas strategic and tactical ones are identified. By means of expert evaluation, the efficiency degree of
the directions based on the use of potential didactic capabilities of the domestic remedies is determined. The survey expert results – teachers involved in the training of specialists in social work in local institutions of higher
education, showed that the greatest impact on the effectiveness of such training produce: improving the content
of the training material, methods and technologies of its teaching tools teacher interaction with students; ensuring the practical orientation of the training of future social workers; development in the process of professional
training of personal and professional qualities of future social workers; development of the motivational-value
sphere of the personality of the future social worker.