Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/13112
Название: Application of chat bots for personalized financial advice
Другие названия: Застосування чат ботів для персоналізованих фінансових консультацій
Авторы: Kobets, Vitaliy
Кобець, Віталій Миколайович
Кобець, Виталий Николаевич
Kozlovskyi, Kyrylo
Козловський, Кирило Геннадійович
Козловский, Кирилл Геннадиевич
Ключевые слова: Chat bots
robo-advisor
anthropomorphic design
investors
чат-боти
автоматизований фінансовий консультант
антропоморфний дизайн
інвестори
Дата публикации: 27-Окт-2022
Издательство: Odessa National Polytechnic University
Библиографическое описание: Kobets, V., Kozlovskyi, K. (2022). Application of chat bots for personalized financial advice. Herald of Advanced Information Technology, Vol. 5, N 3, р. 229–242.
Kobets, V. Application of chat bots for personalized financial advice / V. Kobets, K. Kozlovskyi // Herald of Advanced Information Technology = Вісн. сучас. інформ. технологій. – Оdesa, 2022. – Vol. 5, N 3. – Р. 229–242.
Краткий осмотр (реферат): Chat bots are web-based systems that have recently received a lot of attention due to their ability to provide professional financial advice at a lower cost than a human advisor. We considered anthropomorphic design of chat bot as a positive impact on human perception, which is an important factor in human-computer interaction, because increasing the level of anthropomorphism of the system can potentially compensate for the lack of contact with a person. The influence of the anthropomorphism effect and anthropomorphic design of the bot on the feeling of social presence, trust, and the desire to follow recommendations are investigated. High cost of financial advice, the volatility of markets and problems with finding professional financial advisors have created favourable conditions for the use of robo-advisors. Due to the growing popularity of robo-advisors and chat bots, new opportunities appeared for banks for attracting new customers. There are a large number of chat bots that can provide financial advice, but usually, these are complex solutions and they require quite a lot of time to work with them, so if the user's goal is to get a quick and specific answer, such solutions are not the best option. The goal of our research is to develop a Telegram chat bot for personalized financial advice. To meet this goal we need consider examples of chat bots advisors for potential investors to analyse available software solutions for financial advisors and create our own software product for personalized financial advice. Research methods include analytical mathematical methods and technologies, such as Python, Telegram Bot API, Aiogram, Docker, Amazon Web Services, EC2, and Ubuntu Server. We created our own software product, a telegram bot for automated financial consultations to achieve the goals of private investors by calculating constant level of consumption during determined period under expected inflation rate to decide whether invest or not. Our telegram bot provides option for receiving financial advice and helping potential investors with capital distribution.
Чат-боти є веб-системами, які останнім часом привернули багато уваги завдяки своїй здатності надавати професійні фінансові консультації за нижчою ціною, ніж люди-консультанти. Ми розглянули антропоморфний дизайн чат-бота, який позитивно сприятиме на людське сприйняття, що є важливим фактором взаємодії людини з комп’ютером, оскільки підвищення рівня антропоморфізму системи потенційно може компенсувати відсутність контакту з людиною. Досліджено вплив ефекту антропоморфізму та антропоморфного дизайну бота на відчуття соціальної присутності, довіри та бажання виконувати рекомендації. Висока вартість фінансових консультацій, нестабільність ринків і проблеми з пошуком професійних фінансових консультантів створили сприятливі умови для використання автоматизованих фінансових консультантів. Завдяки зростанню популярності чат-ботів у банків з'явилися нові можливості для залучення нових клієнтів. Існує велика кількість чат-ботів, які можуть надавати фінансові консультації, але, як правило, це комплексні рішення, і для роботи з ними потрібно досить багато часу, тому, якщо мета користувача отримати швидку і конкретну відповідь, такі рішення не найкращий варіант. Метою нашого дослідження є розробка чат-бота в Telegram для персоналізованих фінансових консультацій. Для досягнення цієї мети розглянуті приклади чат-ботів консультантів для потенційних інвесторів, проаналізовані доступні програмні рішення для фінансових радників і створений власний програмний продукт для персоналізованих фінансових консультацій. Методи дослідження включають аналітичні математичні методи та технології, такі як Python, Telegram Bot API, Aiogram, Docker, Amazon Web Services, EC2, Ubuntu Server. Ми створили власний програмний продукт, телеграм-бот для автоматизованих фінансових консультацій для досягнення цілей приватних інвесторів шляхом розрахунку постійного рівня споживання протягом визначеного періоду за очікуваного рівня інфляції, щоб вирішити, інвестувати чи ні. Наш телеграм-бот надає можливість отримати фінансову консультацію та допомогти потенційним інвесторам у розподілі капіталу.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/13112
ISSN: 2663-0176
2663-7731
Располагается в коллекциях:2022, Vol. 5, № 3

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
__6_ Kobets.pdf1.61 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.