Аннотация:
У статті аналізуються та виносяться на розгляд теоретичні підходи щодо характеристик емо-ційного лідерства в групі. Визначено роль лідера в групі. Розкрито різноманітні моделі та підходи щодо феномена лідерства. Охарактеризовано інструментальне і емоційне лідерство, експертне і харизма¬тичне лідерство. Виділено глибинні характеристики харизматичного лідерства. Зокрема, між хариз¬матичним лідером і членами групи виникає взаємодія ірраціонального характеру, як важливий механізм впливу харизматичного лідерства слід назвати ідеалізацію. Ідеальний лідер виступає в ролі справед¬ливого судді в ситуаціях конфліктів, захищає людей, розуміє приховані мотиви, піклується про них, як справжній батько. Місія лідера полягає в тому, щоб розуміти, структурувати і висловлювати таємні і явні бажання людей, які довірили йому свою долю. Лідер може розглядатися і як дзеркало щодо групи. Ним може бути тільки той, у кого є ті риси, які вітаються і очікуються саме в цій групі.
Розглянуто структурні компоненти емоційного інтелекту. Охарактеризовано неоднозначні процеси психологічного впливу емоційного лідера на групу. Зазначено, що психоемоційний вплив лідера на групу створюється як на свідомому, так і на несвідомому рівнях. Він ґрунтується на вроджених рисах людини, його не можна сформувати, але можна підсилити. Зазначено зв’язок феномена лідерства з емоційним складником процесу впливу на групу. Високий рівень емоційного інтелекту лідера сприяє: розвитку усві¬домлення групових цілей і завдань членами групи, а також уявлень про шляхи їх досягнення; розумінню персоналом важливості виконуваних робочих завдань; підтримці в групі духу відданості, ентузіазму, впев¬неності і оптимізму, відносин співпраці і довіри; прояву лідером гнучкості у прийнятті рішень і адаптації до організаційних змін; встановленню і збереженню осмисленої групової ідентичності.
У статті наведено не тільки переваги, але й ризики емоційного лідерства. Вплив емоційних і соціальних рис лідера на групу може відігравати вирішальну роль під час виконання організаційних завдань.