У статті розглянуті основні фактори, що впливають на
розвиток ринку освітнього туризму України. Визначено місце
освітнього туризму України на міжнародному ринку освітнього
туризму. Досліджено основні мотиви освітнього туризму
України. Визначено специфічні особливості освітнього туризму
та види освітнього туризму. Сформульовано авторське
визначення освітнього туризму як економічної категорії.
Розроблено авторську модель освітнього туризму, що базується
на поняттях «освіта» та «туризм». Охарактеризовано
найважливіші передумови, що визначають обставини розвитку
ринку освітнього туризму. Також виділено актуальні проблеми
освітнього туризму України. Розроблено шляхи удосконалення
освітнього туризму України та надані рекомендації щодо
покращення даної категорії туризму.
The article deals with the main factors that influence the
Ukrainian educational tourism market development. The place of
educational tourism of Ukraine in the international market of
educational tourism has been determined. The main motives of
educational tourism of Ukraine have been investigated. Specific
features of educational tourism and types of educational tourism
have been determined. The authors’ definition of educational tourism
as an economic category has been formulated. The authors’ model of
educational tourism, based on the notions of "education" and
"tourism" has been developed. The most important prerequisites that
determine the circumstances of the educational tourism market
development have been characterized. The actual problems of
educational tourism of Ukraine have been allocated. The ways for
improving educational tourism of Ukraine and recommendations for
improving this category of tourism have been developed.