The article is devoted to the study of the essence of the economic category "competitive intelligence". The existing approaches of
domestic and foreign scientists to the definition of the essence of competitive intelligence are investigated and generalized. The
reasons why enterprises conduct competitive intelligence are determined: curiosity, expectation and follow-up. A marketing
approach to defining the essence of competitive intelligence is proposed, the author's interpretation is formulated. The tasks of
competitive intelligence have been determined and systematized, the need for their centralization has been substantiated by
creating a competitive security system at the enterprise and the corresponding structural unit.
Стаття присвячена дослідженню сутності економічної категорії «конкурентна розвідка». Досліджено і узагальнено
існуючі підходи вітчизняних та зарубіжних науковців до визначення сутності конкурентної розвідки. Визначено
причини, за якими підприємства проводять конкурентну розвідку: цікавість, очікування і наслідування-передбачення.
Запропоновано маркетинговий підхід до визначення сутності конкурентної розвідки, сформульовано авторське
тлумачення. Визначені та систематизовані задачі конкурентної розвідки, обґрунтована необхідність їх централізації
через створення на підприємстві системи конкурентної безпеки і відповідного структурного підрозділу.