eONPUIR

Синтез та моделювання оптимальної за швидкодією слідкуючої системи

Показать сокращенную информацию

dc.contributor.author Бобрiков, Сергій Олександрович
dc.contributor.author Бобриков, Сергей Александрович
dc.contributor.author Bobrikov, Serhii
dc.contributor.author Прокофьєва, Людмила Леонідівна
dc.contributor.author Прокофьева, Людмила Леонидовна
dc.contributor.author Prokofeva, Liudmyla
dc.contributor.author Савєльєв, Артем Андрійович
dc.contributor.author Савельев, Артем Андреевич
dc.contributor.author Savieliev, Artem
dc.date.accessioned 2024-06-01T06:27:49Z
dc.date.available 2024-06-01T06:27:49Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Бобріков С. О. Синтез та моделювання оптимальної за швидкодією слідкуючої системи / С. О. Бобріков, Л. Л. Прокофьєва, А. А. Савельєв // Інформатика та мат. методи в моделюванні = Informatics and Mathematical Methods in Simulation. – Одеса, 2023. – Т. 13, № 1-2. – С. 17–33. en
dc.identifier.uri http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/14489
dc.description.abstract Запропоновано метод побудови і розрахунку структурної схеми системи управління об'єктом, який конструктивно утворено послідовним з'єднанням аперіодичної ланки першого порядку та інтегратором, а формалізовано описано математичною моделлю у вигляді добутку відповідних передаточних функцій. Поширеною типовою реалізацією зазначеного об'єкту управління може слугувати електричний двигун з джерелом вхідної напруги. Запропонований метод дозволяє побудувати систему управління, близьку до оптимальної за швидкістю. Причому оптимальність, в даному випадку, визначається тим, що об'єкт в процесі функціонування вмикається в релейному режимі. Перехідний процес для визначеного об'єкта управління, в умовах оптимального режиму, являє собою два етапи: розгону та гальмування, які здійснюються за максимальних значень вхідного впливу - тобто вхідної напруги. Для визначення моментів перемикання вхідного впливу ( сигналу ) використано метод фазової площини, а фазовими координатами при цьому виступають: по осі абсцис - вихідна величина ( для наведеного прикладу - частота обертання валового двигуна ), а по осі ординат - швидкість зміни вихідної величини ( або похідна від частоти обертання валу двигуна, тобто відповідне прискорення ). Розроблено структурну схему системи управління, що забезпечує розгін та гальмування об'єкта при максимальних значенях вхідного сигналу ( U + max та U - max ). Оптимальність перехідного процесу забезпечується тим, що похибка управління порівнюється з сигналом, що надходить від ланки, налаштованої лінії перемикання. Наведено формули обчислення лінії перемикання на фазовій площині, а також програму розрахунку лінії перемикання, написану в середовищі MATLAB у форматі m-file. Проведено моделювання системи в пакеті MATLAB - Simulink, що підтверджує оптимальність процесу управління. en
dc.description.abstract A method of construction and calculation of the structural scheme of the facility management system is proposed, which is constructively formed by the serial connection of the first-order aperiodic link and the integrator, and is formally described by a mathematical model in the form of a product of the corresponding transfer functions. An electric motor with an input voltage source can serve as a common typical implementation of the specified control object. The proposed method makes it possible to build a control system that is close to optimal in terms of speed. Moreover, optimality, in this case, is determined by the fact that the object in the process of functioning is turned on in relay mode. The transient process for a defined control object, under the conditions of the optimal mode, is two stages: acceleration and braking, which are carried out at the maximum values of the input influence - that is, the input voltage. To determine the switching moments of the input influence (signal), the phase plane method is used, and the phase coordinates are: on the abscissa axis, the output value (for the given example, the frequency of rotation of the motor shaft), and on the ordinate axis, the rate of change of the output value (or derivative from the rotation frequency of the motor shaft, i.e. the corresponding acceleration). A structural diagram of the control system was developed, which ensures acceleration and braking of the object at the maximum values of the input signal. The optimality of the transition process is ensured by the fact that the control error is compared with the signal coming from the link of the configured switching line. Formulas for calculating the switching line on the phase plane are presented, as well as the program for calculating the switching line, written in the MATLAB environment in m-file format. The system was modeled in the MATLAB-Simulink package, which confirms the optimality of the control process. en
dc.language.iso uk en
dc.publisher Державний університет «Одеська політехніка» en
dc.subject структурна схема en
dc.subject система управління en
dc.subject передаточна функція en
dc.subject structural diagram en
dc.subject control system en
dc.subject transfer function en
dc.subject optimal system en
dc.subject speed en
dc.subject relay mode en
dc.subject phase plane en
dc.subject switching line en
dc.subject control error en
dc.subject simulation en
dc.title Синтез та моделювання оптимальної за швидкодією слідкуючої системи en
dc.title.alternative Synthesis and simulation of the optimum according to the speed of the tracking system en
dc.type Article en
opu.citation.journal Інформатика та математичні методи в моделюванні en
opu.citation.volume 13 en
opu.citation.firstpage 17 en
opu.citation.lastpage 33 en
opu.citation.issue 1-2 en


Файлы, содержащиеся в элементе

Этот элемент содержится в следующих коллекциях

Показать сокращенную информацию