Запропоновано метод побудови і розрахунку структурної схеми системи управління об'єктом, який конструктивно утворено послідовним з'єднанням аперіодичної ланки першого порядку та інтегратором, а формалізовано описано математичною моделлю у вигляді добутку відповідних передаточних функцій. Поширеною типовою реалізацією зазначеного об'єкту управління може слугувати електричний двигун з джерелом вхідної напруги. Запропонований метод дозволяє побудувати систему управління, близьку до оптимальної за швидкістю. Причому оптимальність, в даному випадку, визначається тим, що об'єкт в процесі функціонування вмикається в релейному режимі. Перехідний процес для визначеного об'єкта управління, в умовах оптимального режиму, являє собою два етапи: розгону та гальмування, які здійснюються за максимальних значень вхідного впливу - тобто вхідної напруги. Для визначення моментів перемикання вхідного впливу ( сигналу ) використано метод фазової площини, а фазовими координатами при цьому виступають: по осі абсцис - вихідна величина ( для наведеного прикладу - частота обертання валового двигуна ), а по осі ординат - швидкість зміни вихідної величини ( або похідна від частоти обертання валу двигуна, тобто відповідне прискорення ). Розроблено структурну схему системи управління, що забезпечує розгін та гальмування об'єкта при максимальних значенях вхідного сигналу ( U + max та U - max ). Оптимальність перехідного процесу забезпечується тим, що похибка управління порівнюється з сигналом, що надходить від ланки, налаштованої лінії перемикання. Наведено формули обчислення лінії перемикання на фазовій площині, а також програму розрахунку лінії перемикання, написану в середовищі MATLAB у форматі m-file. Проведено моделювання системи в пакеті MATLAB - Simulink, що підтверджує оптимальність процесу управління.
A method of construction and calculation of the structural scheme of the facility management system is
proposed, which is constructively formed by the serial connection of the first-order aperiodic link and the
integrator, and is formally described by a mathematical model in the form of a product of the
corresponding transfer functions. An electric motor with an input voltage source can serve as a common
typical implementation of the specified control object. The proposed method makes it possible to build a
control system that is close to optimal in terms of speed. Moreover, optimality, in this case, is determined
by the fact that the object in the process of functioning is turned on in relay mode. The transient process
for a defined control object, under the conditions of the optimal mode, is two stages: acceleration and
braking, which are carried out at the maximum values of the input influence - that is, the input voltage. To
determine the switching moments of the input influence (signal), the phase plane method is used, and the
phase coordinates are: on the abscissa axis, the output value (for the given example, the frequency of
rotation of the motor shaft), and on the ordinate axis, the rate of change of the output value (or derivative
from the rotation frequency of the motor shaft, i.e. the corresponding acceleration). A structural diagram
of the control system was developed, which ensures acceleration and braking of the object at the
maximum values of the input signal. The optimality of the transition process is ensured by the fact that
the control error is compared with the signal coming from the link of the configured switching line.
Formulas for calculating the switching line on the phase plane are presented, as well as the program for
calculating the switching line, written in the MATLAB environment in m-file format. The system was
modeled in the MATLAB-Simulink package, which confirms the optimality of the control process.