The purpose of the study is to identify and comprehend the socio-philosophical foundations of the emergence and dissemination of mockumentary as a special genre in the “theater” of life. The research methodology is based on the use of a set of methods of sociocultural analysis in the framework of the concept of theatricality of socio-communicative manifestation of culture. The analysis of mockumentary, as a genre of cinema, which contributes to the exit of a cultural text beyond the limits of the text itself – into social reality, showed that it can also be considered as a special genre in the “theater” of life. This genre (along with advertising, scientific hoaxes, etc.) provides different interpretations of reality. This gives rise to a real eclecticism (or an eclectic reality), which forms a new drama in the “theater” of the life of modern society, with more complex sociocultural communications and relationships.
Мета дослідження – виявлення та осмислення соціально-філософських засад виникнення та поширення мок’юментарі як особливого жанру у «театрі» життя. Методологія дослідження базується на використанні комплексу методів соціокультурного аналізу в рамках концепції театральності соціокомунікативних проявів культури. Аналіз мок’юментарі, як жанру кіномистецтва, що сприяє виходу культурного тексту за межі власне тексту – у соціальну реальність, показав, що його можна розглядати й як особливий жанр у «театрі» життя. Цей жанр (наряду із рекламою, науковими містифікаціями тощо), надаючи різні варіанти інтерпретації дійсності, породжує реальнісну еклектику, яка, в свою чергу, формує нову драматургію у «театрі» життя сучасного суспільства, з більш складними соціокультурними комунікаціями і відносинами.