У статті викладено концептуальну позицію автора щодо можливості визначення у процесі викладання української мови як іноземної неподільної єдності національної мови та національної свідомості на матеріалі поетичних текстів Ліни Костенко. Акцентовано на тому, що сутнісні як для української мовної свідомості, так і для поетеси концепти, будучи включеними до навчальних матеріалів, здатні відтворювати національно забарвлені конотації у свідомості реципієнтів, сполучаючи суто лінгвістичний і українознавчий аспекти.
В статье изложена концептуальная позиция автора о возможности определения
национального духовного пространства в процессе преподавания украинского языка
как иностранного на материале поэтических текстов Лины Костенко. Акцент сделан на
том, что сущностные как для украинского языкового сознания, так и для поэтессы
концепты, будучи включёнными в учебные материалы, способны воспроизводить
национально окрашенные коннотации в сознании реципиентов, совмещая сугубо
лингвистический и украиноведческий аспекты.
Within the framework of teaching Ukrainian as a foreign language in close unity with
cultural tasks, the article represents the author's conceptual position concerning the possibility of determining the national spiritual space, the national "picture of the world" on the material of poetic texts of Lina Kostenko.
The concepts essential for both the Ukrainian linguistic consciousness, and the vision
of the poet, which constitute a set of verbal signs, poetized by the realities of national
existence, which, being included in the exercises on the development of language and speech skills of foreign students, are capable of combining purely linguistic, spiritual and Ukrainian national aspects.The article emphasizes the fact that the mainstreaming of the country study aspect in the process of education and, consequently, the formation of conscious desire to master the Ukrainian language, literary speech in students are based on the understanding that it is the artistic aura of the national poet specified in verbal units-signals, word key-notes, capable to reproduce nationally colored connotations in the consciousness of recipients, and from the viewpoint of linguo-didactics the sophisticated understanding of national specificity by the world known personalities, one of which is recognized to be Lina Kostenko "allows multiplying modern technique by a deep knowledge of Ukrainian culture."